måndag 25 augusti 2008

Guancher


Fler bilder Utan Ord hittar du här .

14 kommentarer:

Pumita sa...

Vilken lustig rondell! Har nog aldrig sett något liknande. Palmerna avslöjar att vi är på varmare bräddgrader. Nu råkar jag veta var guanches bor nånstans men jag säger inget. ;) Har faktiskt en bekant som kommer från samma land och har en hund som heter Guanche. :D

Pumita sa...

och inte kan jag skriva heller... breddgrader heter det visst.

Husbilen Credo sa...

Inte en aning var det är men kul rondel iaf.

Thérèse sa...

Vilken härlig bild. Om jag inte har helt fel så tror jag att guancherna är ett folk som bodde på Kanarieöarna innan spanjorerna kom dit. Även om jag inte har någon aning så tycker jag det är kul att gissa , så jag chansar på att den är tagen på Teneriffa

Boel sa...

Nämen, det var en fin rondell!! Var finns den? Och ni som kört där hur upplevde ni att det var?

Anonym sa...

Efter att ha gogglat på "Guancher" så gissar jag på Teneriffa! Litet fusk... men vad allmänbildade vi blir som kollar runt bland oss bloggares foton.

Della sa...

Var det inte "Barna Hedenhös" som var på Kanarieöarna och hoppade runt med sådana där stavar som man ser på bilden?

Anonym sa...

Vad duktiga ni är! Flera har gissat rätt, eller vetat vad det här är.

Lite info om statyn:

Den ligger i Las Palmas i Doramasparken. Även om det ser ut som en rondell är det inte det, för det är bara tillåtet för gående i parken. Guancherna svingade sig omkring i bergen med hjälp av de här stavarna.

/Ingrid

Anonym sa...

Det är så roligt och lärorikt! De ser ut som lekande barn.

Ninni sa...

Vilken härlig staty! Lite fart och fläkt över den. Tänk vad mycket nytt man får lära sig genom att kika in på alla bilder "Utan Ord"!
Härligt!

Jah Hollis sa...

Hade jag gissat utan att läsa de första kommentarerna, hade jag ju gissat på Sicilien. Men nu tror jag mig ha insett att det är Kanarieöarna.

Lotta 8`) sa...

Först tänkte jag att oj vilka fina rondeller de har där =) men läst sedan att det var i en park. Roligt konstverk och fina bild 8`)

Unknown sa...

Fint konstverk, att det inte var en rondell såg jag men kunde inte gissa från vilket land det var. Men roligt att få veta.
Kram

Wickans värld sa...

En fin park - o en rondell för gående. Men man kan kanske gå åt vilket håll man vill! =)